Geschiedenis Cloetta

De gebroeders Cloetta – 1860 In 1862 richtten de drie Zwitserse broers Bernard, Christoffer en Nutin Cloëtta het bedrijf “Brødrene Cloëtta” op voor de productie van chocolade en suikerwaren in Kopenhagen, Denemarken. Later verplaatsten de broers hun productie naar Zweden. Het bedrijf bleef eigendom van de familie Cloëtta tot 1917, toen de familie Svenfelt via het nieuw opgerichte Svenska Chokladfabriks AB de meerderheid van de aandelen overnam. De familie Svenfelt heeft tot op heden een groot eigendomsbelang in Cloetta.
1860
Timeline Image
De oudste merken van Cloetta stammen uit de 19e eeuw – 1870 Venco werd gelanceerd in 1878 toen Gerrit van Voornveld begon met het produceren van drop en pepermuntpastilles in een stoomfabriek in Amsterdam. Zo maken wij al bijna 150 jaar de lekkerste drop van Nederland.
1870
Timeline Image
Gebruik maken van industrialisatie – 1900/1910 Begin 20e eeuw vonden er grote ontwikkelingen plaats op het gebied van industrialisatie, wat de groei van bedrijven als Cloetta en het Zweedse Ahlgrens versnelt. In Zweden wordt Läkerol gelanceerd in 1909 en Guldnougat in 1913.
1900
Timeline Image
De bruisende jaren twintig – 1920 De suikerwarenindustrie groeit na de eerste wereldoorlog. De slogan “Kies goed – kies Cloetta” wordt in 1921 bedacht, en gebruikt in Scandinavië. Ook in Nederland ontwikkelt de suikerwerkindustrie zich verder, waar Lonka zijn eerste fabriek in 1920 opent en het pastillemerk King wordt gelanceerd in 1922. In 1928 worden Red Band in Nederland, Sisu in Finland en Tarragona in Zweden geïntroduceerd.
1920
Timeline Image
Lancering van sterke merken – 1930/1940 Verschillende snoep en chocolademerken worden in de jaren 30 en 40 gelanceerd in de Scandinavische markt. Zo wordt Malaco (Malmö Lakrits Compani) opgericht in 1934. De cholademerken Sportlunch (1937), Kexchoklad (1938), Center (1941), en Plopp (1949) volgen in de periode daarna.
1930
Timeline Image
Interesse in de VS en auto’s – 1950/1960 De kauwgom Jenkki (Yankee) wordt in 1951 gelanceerd in Finland. Ahlgrens Bilar – de best verkochte auto ter wereld – wordt in 1953 gelanceerd, geïnspireerd door de Italiaanse Bugatti. De dubbele reep Tupla wordt in 1960 gelanceerd in Finland. In Zweden worden Polly in 1965 en Bridge-blandning in 1966 geïntroduceerd. Chewits worden in 1965 gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk. De eerste marshmallow kerstmannen worden ook in de jaren 60 verkocht.
1950
Timeline Image
Fris en gezond en een reactie op de groeiende ‘schepsnoep’-trend – 1970/1980 Sportlife wordt in 1988 gelanceerd in Nederland. Eerder, in 1975, lanceert Jenkki in Finland ’s werelds eerste kauwgom met xylitol. De pastille Mynthon wordt in 1976 geïntroduceerd in Finland. In Zweden wordt de gemengde snoepzak Gott & Blandat gelanceerd als reactie op de groeiende populariteit van schepsnoep.
1970
Timeline Image
Consolidatie van de industrie – 1990 CSM, een Nederlands suiker- en voedingsmiddelenbedrijf, neemt Red Band over in 1986. Leaf neemt Ahlgrens (met Läkerol en Ahlgrens bilar) over in 1993, en CSM neemt Malaco over in 1997. Cloetta neemt Candelia (met Polly en Bridgeblandning) over in 1998, en CSM neemt Leaf over in 1999. Cloetta wordt in 1994 genoteerd aan de beurs van Stockholm.
1990
Timeline Image
Nieuwe groepen gevormd – 2000 Van 2000 tot 2009 maakt Cloetta deel uit van de Cloetta Fazer-groep. Na de splitsing in 2009 wordt het onafhankelijke Cloetta opnieuw genoteerd op NASDAQ OM Stockholm. In 2005 nemen CVC en Nordic Capital de snoepdivisie van CSM over en hernoemen deze tot Leaf.
2000
Timeline Image
Cloetta groeit – 2010 Cloetta en Leaf fuseren in 2012, waarmee de vele beschreven merken samenkomen bij Cloetta. In 2014 neemt Cloetta The Jelly Bean Factory over, met als belangrijkste markt het VK. In 2015 neemt Cloetta Lonka over, een Nederlands bedrijf dat fudge, zachte nougat en chocolade produceert en verkoopt. In 2017 neemt Cloetta Candyking over en wordt marktleider in schepsnoep.
2010
Timeline Image
Sterke focus op duurzaamheid – 2020 Cloetta lanceert een nieuwe duurzaamheidsagenda die onderwerpen bestrijkt over de hele waardeketen waar Cloetta impact kan maken. Dit omvat het bieden van meer keuze aan consumenten door meer veganistische opties, minder suiker/geen suiker, lactosevrij en nieuwe verpakkingsformaten te introduceren, evenals het versterken van sociale impact in de toeleveringsketen via partnerschappen en het aangaan van een commitment aan het Science Based Targets-initiatief.
2020
Timeline Image

Leeftijdscontrole

Ben je 13 jaar of ouder?

Deze inhoud is leeftijdsgebonden

Je bent niet oud genoeg om deze inhoud te bekijken